Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نگرانی از افزایش خشونت خانگی در یزد

  • نویسنده موضوع Ops
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار استانها
Konu Başlığı نگرانی از افزایش خشونت خانگی در یزد
نویسنده موضوع Ops
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Ops

Ops

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jan 24, 2014
ارسالی‌ها
10,600
پسندها
3,164
امتیازها
113
محل سکونت
AhWaZ
تخصص
SheYtOni
دل نوشته
:)
بهترین اخلاقم
MehRabOni
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

مسئول اورژانس‌ اجتماعی بهزیستی یزد در مورد افزایش 2 برابری آسیب‌های اجتماعی در استان به وی‍ژه در ارتباط با سوء مصرف مواد مخدر هشدار داد.
شمسی حق‌جو منطقه یزد، اظهار کرد: با توجه به آمار پذیرش امسال و مقایسه آن با سال گذشته دو نگرانی مشهود است که اولین آن افزایش دو برابری آسیب‌های اجتماعی به وی‍ژه برای افراد غیربومی، اعتیاد زنان به موادمخدر مخصوصاً شیشه و خانواده‌های درگیر سوء مصرف مواد مخدر است و دیگر نگرانی در سال جاری مربوط به افزایش رو به‌ رشد خشونت خانگی از جمله همسر آزاری و کودک آزاری است.
به گفته وی، براساس آمار مراجعه کنندگان مرکز اورژانس بهزیستی یزد، عمده آسیب‌ها به ترتیب شامل بدسرپرستی زنان، اعتیاد و همسر آزاری بوده است که توجه مسئولان امر را در این باره می‏‏‌طلبد.
حق‎‎جو بیان کرد: بیشترین مراجعه کنندگان این مرکز به لحاظ سنی با وجود اینکه گروه هدف اورژانس اجتماعی تمام رده‌های سنی هستند، غالباً جوان و از گروه سنی 18 تا 35 سال و نیز بانوان هستند.
وی تصریح کرد: از لحاظ قانونی، وقتی اسم مردی در شناسنامه زن درج می‏‏‌شود، آن زن صاحب سرپرست است ولی اگر مرد توانایی کار کردن نداشته باشد یا بیکاری دائمی داشته ‌باشد و بدتر از همه این موارد، اعتیاد اجازه ندهد که وی به سرپرستی خانواده بپردازد، چنین زنی، بدسرپرست محسوب خواهد شد.
مسئول اورژانس‌ اجتماعی بهزیستی یزد اضافه کرد: زنان بدسرپرست دچار ظلم مضاعف هستند چرا که از طرفی دارای سرپرست قانونی هستند و از حمایت‏‏های دولتی برای زنان بی‌سرپرست محروم می‌مانند و از سوی دیگر نیز خودشان باید نان‌آور خانواده باشند و به هر زحمتی گلیم خانواده‎‎شان را از آب بیرون بکشند. بسیاری از مردان ‌معتاد نیز حاضر به پذیرش اینکه نمی‌توانند امور خانواده را اداره کنند و باید به مراکز بازپروری مراجعه‌کنند، نیستند.
وی ادامه داد: این قبیل مردان، علاوه بر اینکه نان‌آور خانواده نیستند، باری به دوش همسران خود هستند و زنان نیز معمولاً به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، با این شرایط می‌سازند و چرخ زندگی را به هر شکل ممکن می‌چرخانند. متاسفانه در این بین این چنین زنانی به امید بازگشت شوهرشان به شرایط معمولی، روزها را شب و شب‏‏ها را به صبح می‌رسانند و غالباً حاضر به گرفتن طلاق نیستند و بار زندگی را تنهایی به دوش می‌کشند.
اعتیاد، سرمنشاء بسیاری از آسیب‎‎ها
حق‌جو از اعتیاد به ﻋﻨﻮان ﻓﺎﺟﻌﻪ‎‎ای که ﮔﺮﯾﺒﺎن ﻫﻤﻪ ﺟﻬﺎن را ﮔﺮﻓﺘﻪ یاد کرد و گفت: ﻣﻌﺘﺎد ﻋﻼوه ﺑﺮ اینکه ﻧﯿﺮوی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و ﻋﻘﻼﻧﯽ ﺧﻮد را ﺗﺤﺖ تاثیر ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر از دﺳﺖ می‎‎دهد و در ﺧﺪﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﯿﺴﺖ، ﻗﺴﻤﺘﯽ از ﻧﯿﺮوی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و اﻣﮑﺎﻧﺎت اﻗﺘﺼﺎدی سایر افراد جامعه را ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در راه ﺳﺎزﻧﺪهﺗﺮی ﻣﺼﺮف شود، ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص ﻣﯽدﻫﺪ. این پدیده در مردان معتاد به گونه‎‎ای روی می‎‎دهد که اگر قادر به تأمین نیازهای مادی همسر و خانواده نباشند، ممکن است تبعات آن به صورت همسر آزاری بروز کند و از طرفی، خود اعتیاد نیز به دلیل بالا بردن هزینه‏‏‌های خانوار و ایجاد علایم افسردگی در فرد معتاد، زمینه‌ساز همسرآزاری است.
مسئول اورژانس‌ اجتماعی بهزیستی یزد یادآور شد: به طور کلی هر چند که اکثر آسیب‌های اجتماعی از جمله همسرآزاری، کودک‌آزاری، فقر، روابط نامشروع و مواردی از این قبیل، چند عاملی هستند ولی یکی از مهمترین عوامل بروز این آسیب‏‏ها، اعتیاد است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با تغییر الگوی مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی، عامل اعتیاد تأثیر فراگیرتری بر کانون خانواده‏‏‌ها گذاشته ‌است.
افزایش آسیب‎‎های نوپدید با ورود بی‎‎برنامه فناوری
حق‏‏جو با اشاره به افزایش آسیب‎‎های نوپدید در جامعه اظهار کرد: آسیب‏‏های نوپدید به دلیل توسعه فناوری اطلاعات در کشور رو به گسترش است و این در حالی است که معمولاً در بسیاری از کشورها با توجه به اینکه بروز این آسیب‎‎ها به موازات ورود فناوری روی می‎‎دهد، برای پیشگیری و مقابله با آسیب‏‏های نوپدید، برنامه‏‏ریزی مدونی انجام می‎‎شود. البته در کشور ما به دلیل سرعت گسترش ورود فناوری‌ها و توسعه خطوط تلفن همراه و فضای مجازی و اینترنت، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی خاصی در این رابطه انجام نشده و به همین دلیل نیز به یکباره شاهد افزایش آسیب‌های نوپدید در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی هستیم.
وی از جمله آسیب‎‎های نوپدید در جامعه را تهاجم فرهنگی، از بین رفتن قبح روابط نامتعارف، مصرف مشروبات الکلی، پرخاشگری، عشق‌های مثلثی، تزلزل بنیان خانواده، ارتباطات نامشروع، رواج مدهای غربی، بروز شیطان‌پرستی و فرقه‌های انحرافی، گرایش نوجوانان به چت‌روم‌ها و عشق‌های مجازی، کلاهبرداری و سوءاستفاده از دختران و پسران با ارائه شخصیت‌های دروغین، ازدواج‌های اینترنتی، هرزنگاری، سرقت اطلاعات و اخاذی اعلام کرد.
به گفته وی، توسعه این آسیب‌ها، اثر مستقیمی در بروز آسیب‏‏های اجتماعی از جمله طلاق، فرار از خانه، خشونت و پرخاشگری‌ دارد و بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیقی برای پیشگیری و مقابله با این آسیب‌ها انجام شود.
این مسئول درباره نقش مهاجرت افراد غیربومی در افزایش آسیب‌های اجتماعی استان معتقد است: ﭘﺪﻳﺪه ﻣﻬﺎﺟﺮت به لحاظ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ از دو ﻣﻨﻈﺮ حائز اهمیت است به نحوی که از یک طرف، ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺧﻮد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ آﺳﻴﺐ ‌اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ مطرح است و از سوی دیگر این پدیده زﻣﻴﻨﻪ‌ﺳﺎز ﺑﺮﺧﻲ آﺳﻴﺐﻫﺎی ‌اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ نیز می‌شود.
وی تصریح کرد: افراد مهاجر همزمان با ورود به یک منطقه، به همراه خود یک‎‎سری ‎فرهنگ‎‎ها و آداب خاص خود را نیز می‎‎آورند و به نوعی بر بافت فرهنگی و هویتی آن جامعه، تأثیرگذار خواهند بود، از این رو، اگر این تأثیرات فرهنگی و اجتماعی به درستی مدیریت نشود، منشاء برخی اغتشاشات فرهنگی و تولید آسیب‏‏های اجتماعی خواهد شد.
حق‌جو بیان کرد: آمارهای سال‏‏های اخیر بر این موضوع حکایت دارد که علاوه بر افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان و خدمت‌گیرندگان، به تبع درصد مهاجران و اتباع‌بیگانه مراجعه‌کننده به مرکز نیز رو به افزایش است.
وی با تشریح برنامه‎‎های این مرکز برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات از طریق خط تلفن اورژانس اجتماعی با شماره 123، تیم‎‎های سیار اورژانس اجتماعی، پایگاه‎‎های اورژانس اجتماعی، خانه سلامت دختران، خانه بازپروری زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب، کودکان خیابانی، حمایت از افراد مبتلا به اختلالات هویت ‌جنسی و مداخله در خانواده‏‏‌ها به منظور کاهش طلاق از فعالیتهای این مرکز است.
لزوم اجرای برنامه عملی پیشگیرانه برای کاهش آسیب‌ها
حق‎‎جو، توانمندسازی زنان بدسرپرست با اشتغالزایی، حمایت مالی و عاطفی و دفاع از حقوق آنان در جهت بهبود شرایط موجود، اهمیت و توجه ویژه به طرح مبارزه با اعتیاد زنان در استان و تغییر نگرش از نادیده‌ گرفتن این گروه و تابو کردن این مساله با تلاش برای درمان و بازتوانی آنان، و هماهنگی بخش‌های عمومی و خصوصی فعال در زمینه پیشگیری از وقوع آسیب‏‏های اجتماعی به منظور اجرای برنامه عملی پیشگیرانه و هماهنگی بیشتر را از اقداماتی دانست که به کاهش آسیب‌های اجتماعی استان کمک می‎‎کند.
این مسئول همچنین بر اطلاع‌رسانی شفاف رسانه‌های جمعی در زمینه شناسایی آسیب‏‏های اجتماعی گروه‌های در معرض خطر و آموزش عمومی برای پیشگیری از آسیب‎‎های اجتماعی، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به استان و زمینه‌سازی برای غنی‌سازی فرهنگی استان، تاکید کرد.
وی افزود: ضرورت دارد که برنامه‌ریزان با هماهنگی نظام آموزشی به برنامه‌های رسانه‌‎‎‎‎ها از جمله شبکه‎‎های ماهواره‏‏‌ای بیشتر بپردازد تا از ورود این امواج تلویزیونی به عنوان مهمان ناخوانده به حریم خانواده‎‎ها و گسترش بی‌بند و باری و ایجاد فسادفراگیر و به انحطاط کشیده شدن برخی جوانان جلوگیری کنند.
حق‎‎جو، توجه بیشتر مسئولان به شبکه‌های اجتماعی را که با تأثیر روی ایدئولوژی افراد، به مرور جهان‌بینی افراد جامعه را مورد حمله قرار می‌‏‏دهد و با ترویج فرهنگ‌ غربی و ضد دینی، فرهنگ غنی اسلامی ما از جمله همسرداری اسلامی و مفهوم خانواده را دچار تزلزل می‎‎کند، خواستار شد و گفت: لازم است نظام آموزشی با آگاه‌سازی افراد برای مقابله با آسیبهای اجتماعی کمک کند.
انتهای پیام
 
بالا پایین