Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ایجاد یک برنامۀ روزانه کامل برای مراقبت از پوست

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش پزشکی و سلامت
Konu Başlığı ایجاد یک برنامۀ روزانه کامل برای مراقبت از پوست
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

چه کسی دلش نمی‌خواهد پوست زیبایی داشته باشد؟ با ما همراه باشید.
گام اول: نوع پوست خود را بشناسید
چه کسی دلش نمی‌خواهد پوست زیبایی داشته باشد؟ پس به این منظور، ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید تا بدانید چطور از آن مراقبت کنید.


  • پوست خشک: پوست خشک برفکی، لایه‌لایه و خشن است.
  • پوست چرب: پوست چرب براق و چرب است و ممکن است منافذ بزرگی داشته باشد.
  • پوست مختلط یا ترکیبی: پوست مخلوط در برخی نقاط (مثلاً گونه‌ها) خشک است و در برخی نقاط (مانند پیشانی، بینی و چانه) چرب است.
  • پوست حساس: پوست حساس ممکن است بعد از استفاده از مواد آرایشی یا بهداشتی سوزش، گزش یا خارش داشته باشد.
  • پوست معمولی: پوست معمولی متعادل و یکدست است و حساس نیست.


گام دوم: پاک‌سازی پوست معمولی/مختلط
از هر صابونی که در حمام یا دستشویی وجود دارد برای شستن صورت خود استفاده نکنید. لازم نیست محصولات گران‌قیمت و عالی بخرید. فقط باید محصولاتی را خریداری کنید که با پوست شما سازگار باشد. از یک پاک‌کنندۀ ملایم یا صابون استفاده کنید و صورت خود را بشویید. صورت خود را نسایید. با مقدار بسیاری آب گرم آبکشی کرده و با ضربات ملایم خشک کنید. اگر دیدید پوست شما خشک یا چرب می‌شود، پاک‌کنندۀ دیگری را امتحان کنید.


گام سوم: پاک‌سازی پوست خشک
اگر پوست شما خشک است، از پاک‌کنندۀ ملایمی استفاده کنید که الکل یا مواد خوشبوکننده ندارد. این مواد پوست را بیشتر خشک می‌کنند. به‌آرامی صورت خود را بشویید و سپس با مقدار زیادی آب گرم آبکشی کنید. از آب داغ استفاده نکنید زیرا چربی طبیعی صورت شما سریع‌تر از بین می‌برد. هفته‌ای یک بار، برای خلاص شدن از سلول‌های پوست برفکی لایه‌برداری کنید. این کار به پوست شما ظاهری صاف‌تر و روشن‌تر می‌دهد.


گام چهارم: پاک‌سازی پوست چرب
اگر پوست شما چرب است، از کف پاک‌کنندۀ بدون چربی برای شست‌وشوی صورت استفاده کنید و با آب گرم آبکشی کنید. ممکن است بخواهید بعد از شستن صورت از موادی استفاده کنید که برای پاک‌سازی صورت استفاده می‌شوند و جلوی تولید چربی اضافی را می‌گیرد. اما باید مراقب باشید زیرا ممکن است پوست شما را تحریک کنند. این مواد چربی اضافی را از بین می‌برند، درخشندگی و براق بودن صورت شما را کمتر می‌کنند و پوست را تمیز نگه می‌دارند.


گام پنجم: پاک‌سازی پوست حساس
اگر پوست شما حساس است آن را با پاک‌کنندۀ ملایمی بشویید و با آب گرم آبکشی کنید. با ضربات ملایم این کار را انجام دهید و صورت خود را نسایید. سپس به همین شیوه نیز خشک کنید. لایه‌برداری پوست حساس را تحریک می‌کند. از محصولاتی که الکل، صابون، اسید یا مواد خوشبوکننده دارند استفاده نکنید. در عوض، روی برچسب محصول به دنبال مواد آرام‌بخشی مانند آلوئه، بابونه، پلی‌فنول چای سبز و جوی دوسر باشید. هر چه مواد کمتری در محصولات بهداشتی پوست به کار رفته باشد، پوست شما شادتر خواهد بود.


گام ششم: مرطوب‌کننده بزنید
ممکن است سن شما برای استفاده از مرطوب‌کننده کم باشد یا پوستتان خیلی چرب باشد اما همۀ انواع پوست نیاز به مرطوب‌کننده دارند. مرطوب‌کننده پوست شما را در برابر خشک شدن محافظت می‌کند. مهم نیست چه نوع پوستی دارید؛ شما باید هر روز کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. وقتی پوست شما هنوز از شست‌وشو یا آبکشی مرطوب است مرطوب‌کننده را روی پوست اعمال کنید تا رطوبت پوست شما را بپوشاند. اگر آکنه دارید یا پوست شما خیلی چرب است، مرطوب‌کننده‌ای پیدا کنید که سبک و بدون چربی باشد تا منافذ پوست شما را مسدود نکند.


گام هفتم: کرم ضدآفتاب
ممکن است کرم مرطوب‌کنندۀ شما حاوی ضدآفتاب باشد. اما بهتر است یک کرم ضدآفتاب جداگانه تهیه کنید. خورشید می‌تواند طی 15 دقیقه به پوست شما آسیب برساند. حتی اگر جوان باشید هم ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوید. به دنبال ضدآفتابی باشید که دست کم با SPF 30 در برابر اشعۀ فرابنفش A و B شما را محافظت کند. حتی اگر هوا آفتابی نیست یا سرد است، هر روز کرم ضدآفتاب بزنید. تشعشعات خورشید می‌تواند از آب، شن و برف بازتابیده شود. کرم ضدآفتاب را باید هر دو ساعت تجدید کنید.


گام هشتم - زمان مناسب برای شست‌وشو چه وقت است؟
شما می‌توانید با شست‌وشوی زیاد هم صورت خود را خشک کنید. بنابراین، روزی یک بار شست‌وشو برای بیشتر افراد مناسب است. صبح‌ها صورت خود را با آب ولرم بشویید. از یک حولۀ نرم برای خشک کردن آن استفاده کنید. صورت خود را نمالید. شست‌وشو با یک پاک‌کننده یا صابون ملایم در شب‌هنگام به شما کمک می‌کند تا از شر کثیفی پوست و آرایش در طول روز خلاص شوید. اگر نرمش می‌کنید یا ورزش خاصی انجام می‌دهید یا حتی انرژی زیادی دارید، ممکن است بخواهید، بعد از انجام این کارها، صورت خود را با یک پاک‌کنندۀ ملایم بشویید. عرق می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود و آکنه را بدتر کند.


گام نهم - با آرایش به رختخواب نروید
وقتی خسته‌اید شاید وسوسه شوید که بدون شستن صورت به رختخواب بروید. اما باقی ماندن آرایش روی پوست منافذ پوست را مسدود می‌کند و باعث آکنه می‌شود. از یک پاک‌کنندۀ ملایم یا شیرپاک‌کن برای شستن آن استفاده کنید. از یک لیف نرم یا پنبه برای برداشتن مواد اضافی استفاده کنید. اگر از داروی آکنه استفاده می‌کنید، زمانی که صورت شما تمیز است و قصد ندارید آرایش کنید، بهترین زمان برای استعمال داروی آکنه است.


گام دهم - همه چیز در مورد آکنه
چرا آکنه ابتدا در سنین نوجوانی رخ می‌دهد؟ بلوغ باعث می‌شود بدن هورمون‌های بیشتری تولید کند که در نهایت منجر به تولید سِبوم بیشتر می‌شود؛ سبوم نوعی چربی است که از منافذ پوست ایجاد می‌شود. سبوم بیش از حد و سلول‌های مردۀ پوست می‌تواند منافذ را مسدود کند و باکتری را محبوس کند. باکتری در این محیط زنده می‌ماند و آکنه شروع می‌شود. آکنه می‌تواند چندین شکل داشته باشد؛ مانند سرسیاه، سر سفید و جوش یا کورک.


گام یازدهم- آکنه چطور درمان می‌شود؟
جوش‌ها را نترکانید! فشار دادن جوش‌ها منجر به عفونت می‌شود و زخم دائمی ایجاد می‌کند. به جای این کار، به داروخانه بروید و محصولاتی را تهیه کنید که برای نبرد با آکنه مناسب هستند. این محصولات به شکل‌های لوسیون، کرم یا پماد، ژل و پدهای پاک‌کننده هستند. صبور باشید؛ 8 هفته طول می‌کشد تا این محصولات تأثیر خود را نشان دهند. دستورالعمل را بادقت دنبال کنید. استفادۀ بیش از حد از آنها منجر به تحریک پوست می‌شود و پوست لکه‌های بیشتری پیدا می‌کند. اگر آکنه شما خیلی بد است، از متخصص پوست کمک بگیرید.


گام دوازدهم- مخفی کردن لکه‌ها
برای اینکه لکه‌ها جلب توجه نکنند می‌توانید آنها را با مواد آرایشی بدون چربی بپوشانید. کرم‌های زیرسازی یا فونداسیون دَلمه‌ها و لک‌های بزرگ آکنه را هم پوشش می‌دهد. کانسیلر مواضع کوچک‌تر را می‌پوشاند. کانسیلر سبزرنگ قرمزی پوست را مخفی می‌کند. شما می‌توانید آکنه را مخفی کنید و در عین حال آن را درمان کنید. برخی کرم‌های رنگی و کانسیلرها اسیدسالیسیلیک و پراکسید بنزویل دارند. اگر محصولی پوست شما را اذیت می‌کند و منجر به آکنه بیشتر می‌شود از استعمال آن خوردداری کنید.


گام سیزدهم - خطرات برنزه کردن
شاید دوست داشته باشید ظاهری برنزه داشته باشید اما برنزه کردن یعنی آسیب رساندن به پوست. اگر پوست شما در اثر قرار گرفتن در معرض خورشید یا برنزه در فضای بسته تغییر رنگ پیدا کند، به این معنی است که به پوست خود آسیب رسانده‌اید. قرار گرفتن در معرض اشعۀ فرابنفش خطر ابتلا به سرطان پوست را، دیر یا زود، افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است موجب چروک شدن، زمخت شدن یا لک شدن پوست شود. تخت‌های برنزه، درست مثل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌تواند شما را منجر به آفتاب‌سوختگی کند. استفادۀ مرتب از تخت‌های برنزه خطر ابتلا به ملانوما را (خطرناک‌ترین نوع سرطان) 8 برابر بیشتر می‌کند.


گام چهاردهم - برنزۀ مصنوعی
برای اینکه برنزۀ شما بی‌خطر باشد از برنزه‌‌کننده‍‌‌های بدون خورشید استفاده کنید. این نوع برنزه‌کننده پوست شما را رنگ می‌کند و به شکل‌های مختلفی مانند لوسیون، اسپری یا دستمال‌های کوچک است. حتی می‌توانید با پاشیدن گردرنگ یا افشانه کردن خود را برنزه کنید. در این حالت، یک سالن‌کار ماهر برنزه را درست روی پوست شما می‌پاشد. با برنزۀ مصنوعی از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت می‌کنید. برای برنزۀ مصنوعی و سریع از محصولات برنزه‌کننده استفاده کنید. این نوع پودر یا کرم رنگی به شما یک برنزۀ تروتازه را می‌دهد.


گام پانزدهم- انتخاب مواد آرایشی
اگر آرایش می‌کنید، محصولاتی را انتخاب کنید که روی برچسب آنها کلمۀ ضدآکنه (nonacnegenic) یا ضدکومِدو (چربی‌دانه یا noncomedogenic) قید شده باشد. مواد آرایشی باید طوری باشند که منجر به آکنه یا بسته شدن منافذ نشوند. به دنبال مواد آرایشی باشید که آبی باشند نه روغنی. برخی مواد آرایشی تاریخ انقضا دارند، با اینکه لازم نیست. عموماً محصولات چشمی اول از همه باید تعویض شوند. مثلاً ریمل معمولاً باید بیشتر از 4 ماه نماند.


گام شانزدهم- نکاتی برای آرایش بی‌خطر
لوازم آرایش خود را با کسی شریک نشوید و از ابزارهای تازه و نو برای اعمال مواد آرایشی استفاده کنید. میکروب‌های دیگران هم می‌تواند شما را بیمار کند. خط چشم را به داخل پلک چشم نزنید زیرا ممکن است چشم را تحریک کند. اگر عفونت چشم دارید مواد آرایشی جدید بخرید تا از عفونت مجدد پیشگیری کنید. هیچ وقت در اتوبوس یا ماشین آرایش نکنید. یک دست‌انداز یا تغییر مسیر ناگهانی می‌تواند منجر به خراش برداشتن چشم و ورود آرایش و میکروب به داخل آن شود.


گام هفدهم- تبلیغات غلط
با دیدن یک مدل با پوستی عالی در یک تبلیغ بازرگانی ممکن است شما برای خرید آن محصول ترغیب شوید. گول نخورید! تیمی متشکل از طراحان مد و حرفه‌ای‌ها تلاش می‌کنند تا مدل را به ظاهر مورد نظر شبیه کنند. طراحان گرافیک، به صورت دیجیتال، جوش‌ها و کک و مک‌ها را برمی‌دارند. کارشناسان نورپردازی هم از نور و سایه استفاده می‌کنند تا بهترین حالت مدل را نشان دهند. حتی انگلستان برخی از تبلیغات مواد آرایشی، که در مدل تغییرات زیاد ایجاد می‌کند، را ممنوع کرده است.


گام هجدهم- چیزهای دیگری که به پوست شما آسیب می‌رساند
برای سالم نگه داشتن پوست از رفتارهایی که منجر به بروز آکنه، قرمزی یا زخم می‌شود اجتناب کنید. پوست خود، مخصوصاً جوش‌هایتان، را دست‌کاری نکنید؛ در غیر این صورت زخم‌های دائمی ایجاد می‌شود. ژل مو و اسپری را از صورت خود دور کنید زیرا منافذ پوست را مسدود می‌کنند. هدبند یا کلاه پشمی، که پوست را تحریک می‌کند، نپوشید. سیگار نکشید زیرا باعث پیر شدن پوست می‌شود و پوست را زرد و خشک می‌کند.


گام نوزدهم- غذا و خواب برای داشتن پوستی سالم
با رژیم غذایی هوشمندانه پوست خود را سالم نگه دارید. سبزیجات، میوه‌جات، غلات و لبنیات کم‌چرب زیادی بخورید. پروتئین کم‌چرب مانند مرغ، ماهی، گوشت کم‌چرب، حبوبات و تخم‌مرغ را انتخاب کنید. مراقب غذاهایی باشید که حاوی کلسترول، چربی‌های ترانس، چربی‌های اشباع‌شده، نمک و شکر است. برای سلامت بیشتر زیاد بخوابید و تا از بروز دایره‌های سیاه، خطوط ریز، پوست خسته و عوارض جانبی دیگر خواب بد پیشگیری کنید. آرامش داشته باشید! حتی استرس هم پوست شما را خراب می‌کند.



 
بالا پایین