عن النّبیّ صلّی الله علیه وآله وسلّم :
انّ شأن علیّ عظیم ، انّ حال علیّ جلیل ، انّ وزن علیّ ثقیل ما وضع حبّ
علیّ فی میزان احدِ الّا رجح علی سیّئاته .
( بحار ،جلد 39 ، صفحه 26 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :
تحقیقاَ شأن علی ( علیه السّلام ) بزرگ است ، تأکیداَ حالات معنوی علی ( علیه السّلام ) جلیل است ، راستی که وزن فضائل علی ( علیه السّلام ) سنگین است ، نهاده نشد محبّت علی ( علیه السّلام ) در میزان هر فردی ، مگر اینکه بر گناهانش غلبه پیدا کرد .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
والذّی نفسی بیده ما کلّم الله موسی تکلیما و لا اقام عیسی آیة للعالمین الّا بنبوّتی و معرفة علیّ بعدی .
( بحار ، جلد 40 ، صفحه 96 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
سوگند به آن که جانم در دست اوست ، خداوند با موسی تکلّم نفرمود و عیسی نشانه ای را برای عالمیان اقامه نکرد مگر به سبب نبوّت من و معرفت علی ( علیه السّلام ) بعد از من .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
خلق الله الانبیاء من اشجار شتّی ، و خلقنی و علیّاَ من شجرةِ واحدةِ فانا اصلها ، و علیُّ فرعها ، و فاطمة لقاحها ، و الحسن و الحسین ثمرها فمن تعلّق بغصن من اغصانها نجی ، و من زاغ هوی .
( تاریخ دمشق لابن عساکر ، جلد 1 ، صفحه 132 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
خداوند انبیاء را از درختان مختلف خلق فرمود ، من و علی ( علیه السّلام )
را از یک درخت آفرید ، من اصل درختم ، و علی ( علیه السّلام )
شاخه هایش ، فاطمه شیره اش ، حسن و حسین میوه هایش ، پس هر کسی به شاخه ای از شاخه هایش خود را بیاویزد و نجات یافت ، و هر کس نیاویخت هلاک گردید .
قال امیرالمؤمنین لابی بکر :
یا ابابکر تقرأالکتاب ؟ قال : نعم ، قال : فاخبرنی عن قول الله تعالی ، ( انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیراَ ) ، فیمن نزلت ، فینا ام فی غیرنا ؟ قال : بل فیکم .
( غایة المرام ، صفحه 295 ، حدیث سیزدهم )
حضرت امیرالمؤمومنین سیّد المظلومین ( علیه السّلام ) در هنگام غصب فدک و مؤاخذه ی حضرت از ابوبکر به او گفتند :
کتاب خدا را هیچ می خوانی ؟ گفت : بلیّ ، حضرت فرمودند : خبر ده مرا از آیه تطهیر درباره ی چه کسانی نازل شده ، درباره ی ما نازل شده یا درباره ی غیر ما ؟ عرض کرد : درباره ی شما نازل شده است .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
مرحباَ بسیّد المؤمنین ، و امام المتّقین .
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمودند :
آفرین به سیّد و سالار مؤمنان و امام و پیشوای متّقیان
.
به حضرت علی ( علیه السّلام ) فرمودند :
( کیف شکرک ) ؟ سپاس و شکر تو .
در برابر این خطاب پیامبر( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) با این القاب چیست ؟
حضرت مولی المولی ( علیه السّلام ) فرمودند :
احمد الله علی ما اتانی ، و اسئله الشّکر علی ما اولانی ، وان یزیدنی ممّا اعطانی .
حمد می کنم خداوند را ، بر آنچه بر من عطا فرموده ، و بر نعمتی که بر من عنایت نموده است و از حضرتش مسئلت می نمایم که شکر او را بگزارم ، و نیز می خواهم از آن چه به من عنایت فرموده است ، زیادتر مرحمت فرماید .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم :
یا معشر الانصار : الا ادلّکم علی ما ان تمسّکتم به لن تضلّوا ابداَ .
رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
ای گروه انصار : آیا نمی خواهید من شما را بر چیزی دلالت کنم که اگر بدان تمسّک جوئید ، هیچگاه گمراه نشوید ؟ انصار گفتند : بلی یا رسول الله "
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) گفت :
هذا علیُ فاحبّوه بحبیّ " و اکرموه بکرامتی " فانّ جبرائیل امرنی بالّذی قلت لکم عن الله عزّوجلّ .
( حلیة الاولیاء ص 62 )
این است علی ( علیه السّلام ) او رادوست داشته باشید ، به همان محبّتی که به من دارید " و او را مکرّم و معزّزدارید به همان کرامت و عزّتی که از من دارید " حقاَ این مطلبی را که برایشما گفتم ، جبرئیل از ناحیه ی خدای عزّوجلّ به من امر نموده است.
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
انّ ربّ العالمین عهد فی علیِّ الیّ عهدَ انّه رایة الهدی و منار الایمان ، و امام اولیائی ، و نور جمیع من اطاعنی انّ علیَّا امینی غداَ فی القیامتة ، و صاحب رایتی ، بید علیِّ مفاتیح خزائن رحمة ربّی .
( حلیة الاولیاء )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند :
حقاَ پروردگار عالمیان درباره ی علی ( علیه السّلام ) به من سفارش و توصیه ای فرموده و مطلبی را ابراز کرده است که :
اوست پرچم هدایت و مناره ی بلند نوربخش ایما ن و پیشوا و امام اولیای من و نور تمام کسانی که مرا اطاعت می کنند ، حقاَ در فردای قیامت علی ( علیه السّلام ) است امین من و صاحب لوای من ، در دست علیست کلیدهای خزینه های رحمت پروردگار من .
( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج23 320 باب 18
كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة )
انس بن مالک می*گوید:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
«خداوند از نور صورت علی بن ابی*طالب علیه السلام هفتاد هزار فرشته آفریده است که برای وی و دوستانش تا روز قیامت درخواست آمرزش می*کنند»
در روز جمعه ای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم :خطبه ای خواند و فرمود :
ایّها النّاس قدّموا قریشاَ و لا تقدّموها . و تعلّموا منها و لا تعلّموها . قوّة رجل من قریش تعدل قوّة رجلین من غیرهم . و امانة رجل من قریش تعدل امانة رجلین من غیرهم .
ایّها النّاس : اوصیکم بحبّ ذی قرباها : اخی و ابن عمّی علیّ بن ابی طالب .لا یحببّه الّا مؤمن و لا یبغضه الّا منافق . من احبّه فقد احبّنی ، و من ابغضه فقد ابغضنی ، و من ابغضنی عذّبه الله بالنّار .
( کتاب فضائل علی علیه السّلام ، احمد حنبل )
ای مردم : قریش را مقدم دارید ، و خودتان از آنها جلو نیفتید . از آنها یاد بگیرید و چیزی به آنها یاد ندهید . قوت یک مرد از قریش معادل قوت دو مرد از غیر قریش است .
ای مردم : شما را توصیه می کنم به محبت صاحب قرابت من از قریش : برادر من و پسر من و پسر عم من علّی بن ابیطالب ( علیه السّلام ) . دوست ندارد وی را مگر مؤمن و دشمن ندارد او را مگر منافق ، کسی که او را دوست داشته باشد ، حقاَ مرا دوست داشته است ، و کسی که دشمن دارد او را حقاَ مرا دشمن داشته است ، و کسی که مرا دشمن دارد خدا او را به آتش ، عذاب می کند .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم : اعطیت فی علیّ خمساَ . هنّ احبّ الیّ من الدّنیا و ما فیها ، امّا واحدةُ فهو کابُ بین یدی الله عزّوجلّ حتیّ یفرغ من حساب الخلأیق ، و امّا الثّانیة فلواء الحمد بیده ، آدم و من ولد تحته ، و امّا الثّالثة فواقف علی عقر حوضی ، یسقی من عرف من امّتی . و امّا الرّابعة فساتر عورتی و مسلّمی الی ربّی . و امّا الخامسة فانّی لست اخشی علیه ان یعود کافراَ بعد ایمان .
( فضائل علی علیه السّلام ، احمد حنبل )
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمود :
پنج چیز درباره علی ( علیه السّلام ) به من داده شده است که آن ها نزد من از دنیا و آن چه در دنیاست محبوب ترند ،
اوّل آن که : او در برابر دو دست جلال و جمال خداوند عزّوجلّ ، پیوسته فنجان فنجان ار شراب های بهشتی می آشامد تا خدا از حساب خلایق در روز قیامت فارغ گردد .
دوّم آنکه : لوآءحمد و پرچم حمد در دست اوست ، آدم و اولاد آدم همگی در زیر لواء او هستند .
سوّم آن که : او در آبشخوار حوض من ایستاده است ، هر کس را از امّت من بشناسد ، سیراب می کند .
چهارم آن که :او پوشیده عورت من ، و سپارنده ی من است به پروردگار من وقت مردن .
پنجم آن که :من از او بیم ندارم که بعد از ایمان کافر شود .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
معاشر النّاس : انّ علیّاَ منّی و انا من علیّ خلق من طینتی و هو بعدی یبیّن لهم ما اختلفوا فیه من سنّتی ، و هو امیر المؤمنین و قائد الغرّ المحجّلین و یعسوب المؤمنین و خیر الوصیّن و زوج سیّدة نساءالعالمین و ابو الائمّة المهدیّین .
( اقبال ، صفحه 466 )
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) در روز عید غدیر خم فرمود :
ای مردم . علی علیه السّلام از من است و من از علیّم از سرشت من آفریده شده است ، و او پس از من در آنچه از سنّت من اختلاف کنند ، سنّت مرا بیان می کند و حق را واضح می کند ، و اوست امیر و سالار مؤمنان ، و پیشوای فروزنده چهرگان و رئیس مؤمنان و بهترین اوصیای پیامبران و شوهر سیده زنان عالمیان ، و پدر امامان راه یافتگان .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ ؛ انّ الله قد زیّنک بزینة لم یزیّن العباد بزینة احبّ الیه منها ، هی زینة الابرار عند الله تعالی : الزّهد فی الدّنیا جعلک لا ترزا من الدّنیا شیئاَ ، و لا ترزأ الدّنیا منک شیئاَ ، و وهب لک حبّ المساکین ، فجعلک ترضی بهم اتباعاَ و یرضون بک اماماَ .
( حلیة الاولیاء ، جلد 1 ، صفحه 71 )
پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
ای علی ( علیه السّلام ) حقاَ خداوند تو را به زینتی زینت داده است ، که بندگان خود را به زینتی پسندیده تر از این زینت در نزد او ، زینت نداده است ، این زینت ، زینت ابرار است نزد خدای تعالی ، زهد در دنیا ، تو را طوری قرار داده است که چیزی از دنیا را نمی گیری و به خود نمی بندی ، و دنیا هم چیزی ازتو را نمی گیرد و به خود نمی بندد ، و خداوند به تو دوستی و محبت مساکین را بخشیده است و تو را طوری قرار داده است که می پسندی آن ها پیروان تو باشند و مساکین نیز می پسندند که تو امام ایشان باشی .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ : و الّذی نفسی بیده انّ علی باب الجنة مکتوباَ : لا اله الّا الله ، محمّد رسول الله ، علیّ بن ابیطالب اخو رسول الله ، قبل ان یخلق الله السّموات و الارض بألفی سنة .
( تذکرة الخواص ، صفحه 22 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
سوگند به آنکه جانم در دست اوست راستی بر در بهشت نوشته است : خدایی نیست جز خدای یکتا ، محمد ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرستاده خداست ، علیّ بن ابیطالب ( علیه السّلام ) برادر رسول خداست دو هزار سال قبل از آن که خداوند آسمان ها و زمین را خلق کند .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم :
و الذّی نفسی بیده ما رأی ابراهیم ملکوت السّماوات و الارض و لا اتّخذه خلیلاَ الّا بنبوّتی و الاقرار لعلیّ بعدی .
( بحار ، جلد 40 ، صفحه 96 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمودند :
سوگند به آن که جانم در دست اوست ، ندید ابراهیم ملکوت آسمان ها و زمین را و بدرستی حضرت حق انتخاب نشد مگر به نبوّت من و اقرار به ولایت علی ( علیه السّلام ) بعد از من .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
والّذی نفسی بیده لو عمل احدکم عمل سبعین نبیّا لم یدخل الجنَّة حتّی یحبّ هذا اخی علیّاَ و ولده .
( بحار جلد 27 ، صفحه 196 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
سوگند به آن که جانم در دست اوست اگر یکی از شما عمل کند عمل هفتاد پیامبر را ، داخل بهشت نخواهد شد تا این که این برادرم علی ( علیه السّلام ) و فرزندان او را دوست داشته باشد.
از برای جماعتی از اصحاب رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم درهایی بود که از منازلشان باز می شد آن حضرت روزی فرمود :
سدّ واکلّ باب فی المسجد الّا باب علیّ .
تمام درهایی که به مسجد باز می شود ، ببیندید ، مگر در علی ( علیه السّلام ) را .
و همه درها را بستند ، در این باره جماعتی به نحو اعتراض سخن گفتند ، تا بگوش مبارک آن حضرت رسید ، و در میان آن جماعت بر خاست
و فرمود :
انّ قوماَ قالو فی سدّ الابواب و ترکی باب علیّ ، انّی ما سددت و لا فتحت و لکنّی امرت بأمر فاتّبعته.
جماعتی راجع به بستن درها و باز گذاشتن من در خانه علی ( علیه السّلام ) را گفتگو کردند . من نه دری را بستم و نه گشودم ، و لکن من امر شدم به این امر ( از ناحیه خدا ) و پیروی کردم .
( احمد حنبل در کتاب فضائل )
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
ما خلق الله خلقاَ و جعل له سیّداَ . انا سیّد الانبیاء و جبرئیل سیّد الملائکة و علیّ سیّد الاوصیاء ، حبّی و حبّ علیّ سیّد ما تقرّب به المتقرّبون .
( بحار ، جلد 27 ، صفحه 127 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
پروردگار هیچ چیزی خلق نکرد مگر برای آن آقائی قرار داد مرا سرور پیامبران ، جبرئیل را آقای فرشتگان ، علی ( علیه السّلام ) را آقای جانشینان پیامبر قرار داد ، دوستی من و محبت علی ( علیه السّلام ) را سرور و سالار هر چیزی که وسیله نزدیک شدن به خدا می شود قرار داده است .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
والله ثمّ والله ثمّ مالله لو انّ الرّجل جاء یوم القیامة و ذنوبه اکثر من ورق الجنّة و قطر المطر و ما فی الأرض من حجر و مدر ثمّ لقی الله محبّاَ لک ( یا علی ّ ) و لاهل بیتک لادخله الله الجنّة .
( کتاب اربعین حدیث شیخ منتخب حدیث دهم )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
یا علی ( علیه السّلام ) : سوگند به خدا پس سوگند به پروردگار ، سپس قسم به کردگار اگر مردی وارد قیامت شود در حالی که گناهشانش بیشتر از برگ درختان و قطره های باران باشد و گناهانش فزون تر از سنگ ریزه ها و کلوخ ها ، سپس ملاقات کند خدا را با دوستی و محبّت تو و اهل بیت تو خداوند او را داخل بهشت خواهد نمود .