Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

هر آنچه باید درباره قصه صوتی بدانید

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر موضوعات ادبیات
Konu Başlığı هر آنچه باید درباره قصه صوتی بدانید
نویسنده موضوع niniweb
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan niniweb

niniweb

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
May 3, 2021
ارسالی‌ها
74
پسندها
4
امتیازها
8

اعتبار :

قصه های کودکانه را می توان در فرمت های مختلفی یافت اما محبوب ترین فرمت برای کودکان، قصه های صوتی کودکانه است. به عبارت ساده می توان گفت قصه صوتی قصه ای است که توسط راوی روایت شده و در قالب یک فایل صوتی برای کودکان پخش می شود. ترکیب روایت قصه گو با موسیقی متن آرامش بخش و جذاب و جلوه های صوتی، قصه های صوتی را گزینه‌ای عالی برای مطلعه کودکان می کند.

استفاده از قصه های صوتی برای زمان شب و خواباندن کودکان، کاربرد فراوانی دارد. والدین برای راحت‌تر و سریع‌تر خواباندن کودک خود می توانند قصه های صوتی را برای آن ها پخش کنند. قصه های صوتی با ویژگی های منحصر به فردی که دارند، کودکان را به سمت آرامش لازم برای خوابیدن آماده می کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ویژگی های قصه های صوتی و جذابیت های آن را با هم بررسی کنیم.

ویژگی های یک قصه صوتی کودکانه​

قصه های صوتی کودکانه مانند سایر فرمت های قصه های کودکانه که در دسترس کودکان و والدین هستند، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. برخی از مهم ترین ویژگی های قصه های صوتی را در این مطلب برای شما عزیزان شرح می دهیم.

یکی از مشخصه‌های قابل توجه در قصه های صوتی، درگیر شدن چندین حس از کودکان همراه با جریان قصه صوتی است. شاید در ابتدا اینطور به نظر برسد که قصه های صوتی تنها با حس شنوایی مخاطبان در ارتباط هستند؛ اما در آن سوی قصه های صوتی حواس دیگری مانند تمرکز و تخیل را نیز درگیر می شوند. در قصه صوتی همزمان با شنیدن ماجرای قصه، کودک سعی می کند که محتوایی را که می شنود در ذهن خود تجسم کند و به دنبال آن بتواند خود را با قصه همراه کند. به این ترتیب قصه های صوتی بیشتر از سایر فرمت های قصه های کودکانه می توانند قدرت تمرکز و توجه کودکان را تقویت کنند.

هم چنین کودکان با شنیدن قصه صوتی می توانند با تلفظ و کاربرد درست واژگان آشنا شوند. به این ترتیب قصه های صوتی می توانند دایره لغات کودکان را گسترده تر کنند و مهارت های زبانی را در مغز آن ها تقویت نمایند.


استفاده از یک موسیقی آرامش بخش در قصه های صوتی برای کودکان می تواند نزدیک شدن به زمان خواب را تداعی کند. به این ترتیب با استفاده از قصه های صوتی شبانه می تواند زمان خواب را به کودک خود یادآوری کرده و او را به استقبال رویاهای شیرین هدایت کنید.

استفاده از قصه صوتی برای کودکان محدود به زمان و مکان نیست و والدین می توانند با دانلود یک فایل صوتی در هر کجا که هستند از قصه های کودکانه برای سرگرم کردن کودکان خود استفاده کنند؛ در حالیکه استفاده از کتاب داستان ها برای مطالعه و قصه خواندن نیاز به حمل کتاب و استفاده در یک موقعیت مناسب دارد. درنتیجه قصه صوتی می تواند فرمت مناسبی برای گوش کردن به قصه های کودکانه در مسافرت یا مهمانی ها باشد.

کدام ویژگی‌ها یک قصه صوتی را برای کودکان جذاب‌تر می کند؟​

یکی از ویژگی هایی که یک قصه صوتی را برای مخاطبانش جذاب تر می کند، جلوه های صوتی آن است. به کار بردن جلوه های ویژه صوتی در قصه های کودکانه صوتی، می تواند اثرگذاری قصه بر کودکان را تاحد زیادی افزایش داده و آن ها را به دنبال کردن قصه ها علاقمند کند. بنابراین قصه های صوتی در علاقمند کردن کودکان به قصه ها ها و عادت به مطالعه، نقش مهمی را ایفا می کنند.

جلوه های صوتی هم چنین کودکان کوچکتر را با صداهای مختلف آشنا می کنند و منجر به ارتباط بیشتر کودکان با پدیده های اطراف خود می شوند.

قصه گو در قصه های صوتی​

راوی یا قصه گو در قصه های صوتی، مهم ترین عنصر در قصه های صوتی به شمار می رود. قصه گو وظیفه دارد تا تمام ماجرای قصه کودکانه را برای کودکان تعریف کند. برای این منظور قصه گو باید مهارت هایی را داشته باشد تا بتواند منظور قصه را به درستی به کودکان، که مخاطبان نوورود قصه های صوتی هستند، منتقل کند.

کودکان درک کمی از عناصر، پدیده ها، و اتفاقات اطراف دارند؛ لذا برای انتقال درست معنی هر یک از این‌ها به کودکان، قصه گوی قصه های صوتی مسئولیت بزرگی را برعهده دارد.

مهارت های مورد نیاز برای قصه گوی قصه های صوتی​

یکی از مهارت های پیش نیاز برای قصه گویی قصه های کودکانه، درک درست از مخاطبان قصه است. کودکان در ابتدای مسیر ورود به جهان هستند که به وسیله قصه های صوتی کودکانه می توانند با مسائل مختلف آشنا شده و درک کافی را به دست آورند. قصه گو باید به خوبی بداند که مخاطبان او درباره ابتدایی‌ترین چیزها، سوالات گوناگونی دارند و به دنبال توضیحات و پاسخ‌های کاملی میگردند و با توجه به این نکته، جریان قصه را برای کودکان تعریف کنند. در همین خصوص قصه گوی قصه های صوتی باید زبانی ساده و واضح برای روایت ماجرای قصه برای کودکان داشته باشد.

ویژگی دیگری که می تواند یک قصه گو را منحصر به فرد کند، توانایی قصه گویی با صداهای مختلف به جای شخصیت های قصه کودکانه است. این عمل که در اصطلاح تیپ سازی نامیده می شود، یکی از مهارت هایی است که می تواند جذابیت قصه های صوتی را دوچندان کند. این نکته نیز قابل توجه است که داشتن این مهارت برای قصه گوی قصه های صوتی ضرورت ندارد و می توان به جای هر شخصیت از صداهای مختلف نیز استفاده کرد.


یکی دیگر از ویژگی های مهمی که یک قصه گو در قصه های صوتی باید از آن بهره مند باشد، تعامل با مخاطبان است. قصه گو باید عناصری که تعامل مخاطب کودک را برمی انگیزاند را به کاربگیرد تا حداکثر توجهات را به جریان قصه خود جلب کند. به عنوان مثال قصه گو باید بتواند با پرسیدن سوال، تشویق به مشارکت یا مخاطب قرار دادن بچه ها در جریان قصه، مخاطب کودک را با خود همراه کند.

مهم ترین مهارتی که قصه گوی قصه های صوتی باید داشته باشد؟​

قصه گویی برای کودکان یک مهارت چندوجهی است که به خلاقیت و همدلی با کودکان و درک روانشناسی کودک نیاز دارد. یک قصه گوی ماهر باید این توانایی را داشته باشد که کودکان را با قصه به دنیای جادویی خیال منتقل کند و تاثیری ماندگار بر قوه تخیل کودک بگذارد. بنابراین شاید بتوان گفت که مجموعه مهارت های صداپردازی برای شخصیت ها، تعامل با مخاطبان قصه و درک درست از روحیات و ویژگی های کودک می تواند مهم ترین مهارت مورد نیاز برای قصه گویی قصه های کودکانه را شکل بدهد.

قصه های صوتی کودکانه را می توانید از طریق پلتفرم های متفاوتی مانند سرویس های استریم، وبسایت ها و اپلیکیشن های حوزه کودک ببینید و قصه های مناسب را برای فرزند خود انتخاب نمایید. در حین انتخاب قصه های کودکانه صوتی برای کودک خود، به این نکته نیز توجه داشته باشید قصه های آموزنده و مفید را برای او انتخاب کنید تا علاوه بر سرگرم شدن با قصه های جذاب کودکانه، نکات و پندهای کاربردی زندگی را نیز یاد بگیرند. وبسایت وولک یکی از وبسایت های تخصصی و فعال در حوزه کودک است که با مراجعه به آن می توانید به بیش از 700 قصه صوتی متنوع و جذاب برای کودک خود دسترسی داشته باشید.

منبع: noktenevis
 
بالا پایین