*مینا*
مــدیـر بـازنشـسـتـه
- تاریخ ثبتنام
- Sep 12, 2013
- ارسالیها
- 3,063
- پسندها
- 366
- امتیازها
- 83
- محل سکونت
- زیر اسمون خدا
- تخصص
- ترانه سرا
- دل نوشته
- هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
- بهترین اخلاقم
- بخشیدن
اعتبار :
موضوع : رشد شخصیت اجتماعی 6 تا 12 سال
فاطمه سادات حسینی ، سحر سلامی،الهه عادل خانی ، مرضیه توحیدی
پيشگفتار
در دوره سوم كودكي، كه دوره نوباوگي يا دوره دبستاني ناميده مي*شود، كودك وارد دبستان مي*شود و آموزش رسمي او آغاز مي*شود. كودك در اين دوره از رشد ذهني سريعي برخوردار است و كم كم با آموزش، خواندن و نوشتن و حساب كردن را فراگرفته و به جهان وسيعتري گام مي*گذارد.
در اين دوره، رشد بدني كودك از دوره*هاي قبلي كندتر صورت مي*پذيرد. كودك در اين دوره، حالتي و عملكردي منطقي*تر به خود مي*گيرد و متانت و وقار بيشتر نشان مي*دهد. تصوير روشن*تري از خود دارد و موقعيت خود را در محيط پيرامون بهتر درك مي*كند و تا حدي شبيه بزرگسالان عمل مي*كند. دوست دارد با افراد بيشتر رابطه داشته باشد سعي مي*كند از وابستگي*اش نسبت به ديگران بكاهد و استقلال بيشتري داشته باشد. همسالان و همكلاسي*ها در كودك تاثير مي*گذارند و او سعي مي*كند وقتي بيشتر را با آنها سپري كند. به بازي با همسالان اهميت خاصي مي*گذدارد. از رشد اجتماعي نسبتا خوبي برخوردار مي*شود. شخصيت وي در ارتباط با ديگران شكل مي*گيرد. روابط اجتماعي*اش توسعه مي*يابد. با دنياي محسوسات بيشتر رابطه برقرار مي*كند و ادراكش از مسايل اجتماعي و ملموس* عميق*تر مي*شود. در اين دوره كودك به حقايق تلخ و شيرين زندگي پي مي*برد و مي*تواند واقعيات زندگي را قبول كند، كودك كارآيي بيشتري كسب مي*كند به نظافت و خودارايي علاقه نشان مي*دهد و دوست دارد مورد قبول ديگران قرار گيرد.
1- رشد جسماني و شناختي
در اين دوره، رشد قد و وزن كودك كند تر از دوره*هاي قبلي مي*باشد. كودك از جوش و خروش و سبكسري گذشته كم مي*كند. در اين دوران رشد استخوان ريشه يك دفتر 6 ساله به اندازه رشد يك پسر 7 سالاه است. پسران كمي از دختران وزن بيشتري دارند ولي از 11 سالگي اين ريتم به هم مي*خورد.
از نقاش*هاي ابتكاري، كودك لذت مي*برد و سعي مي*كند اشياء مورد علاقه*اش را بزرگتر و زيباتر نقاشي كند. در اين دوره فعاليت*هاي كودكان شباهت و يكساني زيادي نسبت به هم دارند. به بازي*هاي پرجنب و جوش علاقه*نشان داده و سعي مي*كند با همسالان خود ارتباط نزديكي برقرار كند. كودكان اين دوره تفاوت*هاي فردي بارزي دارند و هر كودك داراي فيزيولوژي خاص خود مي*باشد و مطابق با طرح رشد خود پيشرفت مي*كند. در اين دوره احتمال پوسيدگي دندان*ها و پيدايش بيماري*ها و انواع حساسيت در كودك افزايش مي*يابد.
شكل اندام*هاي بدن كودك و همينطور بسياري از حركاتش هماننند بزرگسالان مي*شود. علائم بدني قبل از بلوغ در اين دوران كم كم در كودك هويدا مي*شود. رشد قد، آن ثبات حال*هاي قبلي را ندارد. در اين دوران- مخصوصا از سن 8 سالگي به بعد – قد دختران كمي از پسران هم بلندتر مي*شود، دستها و چشمها هماهنگي بيشتري براي نوشتن حاصل مي*كند و كودك به تدريج به خطهاي غير كتابي آشنايي مي*يابد و به مرور به سريع*نوسي عادت كرده و به زيبايي خط اهميت مي*دهد. در اين دوران، كودك با نقاشي احساسات و تخيلات و بسياري از علايق خود را مطرح مي*كند. كودك گرايش به فعاليت* و تحرك بيشتري پيدا مي*كند (مخصوصا از ده سالگي به بعد) و سعي مي*كند مشكلات خود را به دست خويش حل كند. رفاه و آسايش او تحت تاثير خصوصيات ساختماني بدن كودك قرار دارد و مدل*هاي جسماني وي ايده*آلي و داراي خصوصيات جسماني بارزي هستند و هماهنگي بيشتري بين عضلات دست و چشم براي نوشتن حاصل مي*شود. تفاوت در اندام دختران و پسران نسبت به سن*مان قبل از سالاگي بارزتر است. هر چند رشد كودك بيشتر به وراثت بستگي دارد. ولي عواملي مثل غذا ، استراحت، بهداشت، خانواده در روند رشد دخيل مي*باشند. سلامت جسمي ذدر سازگاري عاطفي و اجتمانعي كودك اثر زيادي دارد.
2- رشد و پرورش عقلاني
رشد عقلي در اين دوره به سرعت به سمت تكامل بيشتر ادامه مي*يابد كودك به تدريج مي*فهمد كه با انديشيدن و آزمايش و خطا مي*توان مشكلات را حل كرد. مي*تواند موقعيتهاي مختلف را به هم ربط دهد و با هم تلفيق كند. رفتارش تا اندازه*اي شباهت به بزرگسالان مي*يابد و مقاومتش در مقابل تلقین همچنان كم مي*باشد. به سرعت نام اشياء قابل لمس و عين را آموخته و تجربيات حاصله را سازماندهي مي*كند. افزايش مفاهيم و تعميم آن بر اساس عينيات استوار مي*شود و خواندن و نوشتن و حساب كردن به اين تعميم كمك كرده و با مفاهيم بيشتري او را آشنا مي*كند. استعدادهاي مختلف وي شكوفا مي*شود. مخصوصا در زمينه مسايل مهمي رهبري و حركتي در سن ده سالگي رشد كيفي او سريعتر مي*شود. تصوير روشن*تري از خويشتن و مقام و موقعيت خود درك مي*كند. تفكر بيشتري در اين زمينه*ها از خود بروز مي*دهد با مفاهيم گسترده*تر بيشتري آشنايي مي*يابد. اشياء را مي*تواند بر اساس سن، جنس، شكل، اندازه و .... طبقه بندي كند و از موارد ا ستفاده از آنها آگاهي كسب كرده و مهارت پيدا مي*كند. در اين سن موقعيت خانوادگي در وي تائيد به سزايي دارد. مخصوصا در رشد و افزايش بهره هوش وي نقش زيادي خواهد داشت. مشاهدات عينيات و تجربيات ملموس وي را در علت*يابي مسايل كمك مي*كند و به مفاهيم پي مي*برد به درك بهتري از كميت و كيفيت مي*رسد به طبيعت علاقمند مي*شود و به زيبايي اهميت خاصي مي*دهد. جهات اصلي را تشخيص مي*دهد و به تفكر انتزاعي مي*رسد و توان آن را دارا مي*شود كه در نبرد اشياء ، در مورد آنها بينديشد و تفكر كند. كودك در 12 سالگي نيرويش در تجسم فضايي و درك روابط عددي خلاقيت بيشتري پيدا مي*كند و مي*تواند اشياء را از نظر خصوصيات كه كمتر نمايان است، طبقه*بندي و ربته بندي كند. قوه حافظه و درك وي از حقيقي بودن يا غير حقيقي بودن چيزي، بيشتر شده و توجهش به اين موارد بيشتر مي*شود.
هر گاه آنان را بطور منطقي و شايسته راهنمايي كنند در تفكر منطقي پيشرفت قابل ملاحظه*اي مي*كنند. در اين دوره آهنگ رشد عقليو انديشه و استدلال از مراحل پيشين عميق*تر و سريعتر مي*باشد و كودك مي تواند جزئيات و ويژگيهاي مختلف مفاهيم و اشياء را درك كند در اين سال*ها، وي به درك بهتر و بارزتري از علت و معلول مسايل دست مي*يابد مفهوم زمان را عميق*تر درك كرده و جهات فرعي و اصلي را به تدريج فرا مي*گيرد. به زيبايي و دلربايي علاقه زيادي نشان مي*دهد و درك وي در اين مورد به سمت معيارهاي بزرگسالان سير مي*كند. دوس دارد اطلاعات بيشتري راجع به اشياء و مسايل مختلف به دست آورد و آنها را طبقه بندي كند. در اين زمان هر چه كودك با راهنمايي و آموزش با پديده*ها آشنايي بيشتري پيدا كند احتمال پاسخگويي معقول*تر و بهتر به كودك در اين دوران مي*تواند هر لحظه به نقطه آغازين برگردد و عملكرد آگاهانه داشته و با تشكيل فرضيات به پيش*بيني عملكرد خود و ديگران بپردازد و با استفاده از اين عملكرد فرد، كارها را به خوبي انجام داده و از اشتباه خود بكاهد.
3- رشد و پرورش عقلاني
اضسراب و نگراني كودك در اين دوران بيشتر مي*شود زيرا به توجه همسالان، والدين و معلمان نسبت به خود اهميت مي*دهد و دوست دارد مورد پذيرش آنها قرار گيرد نسبت به سنين گذشته، از متنانت و خويشتن داري بيشتري برخوردار است . رنج و شادي مي*تواند در تحريك عواطف او موثر باشد. در برابر خشم وترس دانش*هاي دفاعي داشته و رفتارهايش بيشتر جنبه بدني و حركتي دار. اختلاف خانوادگي يا جدايي والدين در عواطف او تاثير بسيار بدي مي*گذارد و از رابطه عميق خانوادگي تاثير مي*گيرد . دوست دارد كه همه چيز را بدست آوردو از دست دادن چيزي در او ايجاد خشم و تنفر مي*كند. خشم و نفرت خود را به صورت مكانسيم***هاي مختلفي به صورت قهر و آشتي نشان مي دهد تا اندازه*اي زا روي بهره و عملكرد آنها، حالت خشم،*محيت،*نگراني و خوشحالي را مي*توان درك كرد.
دوست دارد به هدف فرد زود برس و موانع موجود بر سر راه رسيدن به هدفش او را به خشم مي*آورد. به مهر و محبت والدين و ديگران محتاج است و اين مهر و محبت به وي پويايي و انرژي مي*دهد، موفقيت و پيروزي را دوست دارد و آرزو مي*كند كه هميشه روزگار بر وفق مرا باشد. فكر جدايي از پدر و مادر او را به هراس مي*اندازد، دوست دارد كه هميشه با آنها باشد. پذيرفته شدن در جمع دوستانو همبازي ها و عدم پذيرش عاطفي از طرف والدين در ايجاد اختلال شديد عاطفي مي*كند.
در دوره ده سالگي به بعد واقعيت مرگ را بهتر حس مي*كند و به حتمي بودن آن پي مي*برد. بيشتر مواقع از والدين خود اظهار رضايت مي كند و بيشتر اهل عمل و قطعیت مي باشد. درون گرايي و تفكر يكي از ويژگيهاي بارز اين دوره از زندگي كودك است.
در تعبير و تفسير عواطف و انفعلات آينده را تا حدي در نظر مي*گيرد. اگر كودك اساس خجالت و كمروئي كند خود را كنار مي*كشد و از همسالان و جمع جدا مي شود. حالات هيجان مثل: خشم،*ترس در او پايدارتر از سنین گذشته است و چند دقيقه اي دوام مي*يابد. پرخاشگري و تعارض وي با ديگران بيشتر جنبه زباني و لفظي دارد دوست دارد در غم و شادي ديگران شريك باشد، مخصوص در ناراحتي با ديگران همدردي مي*كند و توقع دارد ديگران نيز چنين باشند. از معلم و كودكن همسن و سال خود تاثير مي گيرد و دوست دارد كه هيچوقت چيزهايي كه مونرد علاقه وي است به نظر نيافته و از ابن بابت نگراني ابراز مي*دارد، مخصوص اگر گروه يا دسته*اي مورد علاقه وي باشند به خطر افتادن آنها او را به خشم و اضطراب دچار مي*كند. از آينده نامعلوم و ناموفق مي*ترسد و دوست دارد بداند كه در آينده چه اتفاقي مي*افتد. به هنر علاقمند است و دوستدارد احساسات و عواطف شخص خود را بيان كند و معمولا سليقه ها وخلاقيت* وي در نقاشي و خط و كارهاي هنري مشخص شود.
كودك همراه با يك سلسه ظرفيتهاي بالاقوه بدنيا مي*آيد.خصوصيات جسماني مانند، رنگ مو و چشم ، ریخت بدني و شكل انسان، اساسا در هنگام بسته شدن نطفه تعيين مي شود. در پژوهشي كه با نوزدان، چند دقيقه پس از تولد آنان صورت گرفت،* از لحاظ خصوصياتي مانند ميزان فعاليت سازگاري با تغييرات محيط فراخنای توجه و خلق و خي كلي، تفاوت*هاي پايايي بين آنها مشاهده شد.
اين خصوصيات آغازين خلق و خو در بسياري از كودكان كه مدت بيست سال رشد آنان مورد مطالعه پيگيري قرار داشت،*پايدار مانده است در رشد و پرورش كودك سه عامل از همان ابتدا موثرند.
1) فطرت و غريزه: كه انسان در ميليون*ها سال موجوديت و سير تكامل خود، ساخته و ذخيره كرده است و از طريق ژنها و مطابق قوانين توراث به نوزاد منتقل مي*شود.
2) تجربيات: از كليه تجربيات انفرادي و ساده و پيچيده اي كه نوزاد از لحظه تولد، تا لحظه مرگ كسب خواهدكرد.
3) تعليم و تربيت: كه توسط آن قسمتي از نتايج فرهنگ و تمدن بشر به فرزند انسان منتقل مي*كند.
انسان از بدو تولد نه تنها احتياج مبرمي به نگهداري و حمايت بسيار دقيق دارد،*بلكه به آموزش و پرورمش طولاني نيازمند است.
تجربه نشان داده كه كودكاني چند روزه حتي مي*توانند به راحتي در استخر شنا كنند و حتي واكنش*هاي شعور آميز از خود بروز دهند.
بنابراين براي آنكه كودك خود را به بهترين شكل تربيت كنيم محيط اطرافش را به خوبي براي رشد و پرورش او مهيا كنيم و تا جاي ممكن از همه نظر پاك و منزه باشد.
در كودكستان، دبستان، مدرسه و ... و معلم و مربي وظيفه دارند متناسب با مقتضيات سني كودكان، عناصر اساسي فرهنگ را به آنان انتقال دهند و به كودك و نوجوان در ساختن منش و خلق و شخصيت خويش كمك كنند.
كودك چند هفته بعد از تولد شروع به تقليد مي*كند و از راه تقليد كارهاي بي شماري مي آموزد و خود را با موقعيت هاي گوناگون وفقمخي دهد اگر راههاي گوناگون را كه مردم برا ي اعمالشان انتخاب ميكنند زير نظر داشته باشيم ،*مشاهده مي كنيم كه تقريبا همه از الگوي عامي پيروي مي كنند، الگوهايي كه متختصصان مكانيزمهاي شعور نام نهادند.
اين مكانيزمها راههايي هستند كه شخصيت انسان بوسيله آنها در برابر عدم امنيت ، ترس يا اضطراب از خود دفاع مي*كند و فرقي ندارد كه اين مشكلات از تعارض دروني انسان ناشي شده است يا از سازگاي بين فرد و محيط.
فاطمه سادات حسینی ، سحر سلامی،الهه عادل خانی ، مرضیه توحیدی
پيشگفتار
در دوره سوم كودكي، كه دوره نوباوگي يا دوره دبستاني ناميده مي*شود، كودك وارد دبستان مي*شود و آموزش رسمي او آغاز مي*شود. كودك در اين دوره از رشد ذهني سريعي برخوردار است و كم كم با آموزش، خواندن و نوشتن و حساب كردن را فراگرفته و به جهان وسيعتري گام مي*گذارد.
در اين دوره، رشد بدني كودك از دوره*هاي قبلي كندتر صورت مي*پذيرد. كودك در اين دوره، حالتي و عملكردي منطقي*تر به خود مي*گيرد و متانت و وقار بيشتر نشان مي*دهد. تصوير روشن*تري از خود دارد و موقعيت خود را در محيط پيرامون بهتر درك مي*كند و تا حدي شبيه بزرگسالان عمل مي*كند. دوست دارد با افراد بيشتر رابطه داشته باشد سعي مي*كند از وابستگي*اش نسبت به ديگران بكاهد و استقلال بيشتري داشته باشد. همسالان و همكلاسي*ها در كودك تاثير مي*گذارند و او سعي مي*كند وقتي بيشتر را با آنها سپري كند. به بازي با همسالان اهميت خاصي مي*گذدارد. از رشد اجتماعي نسبتا خوبي برخوردار مي*شود. شخصيت وي در ارتباط با ديگران شكل مي*گيرد. روابط اجتماعي*اش توسعه مي*يابد. با دنياي محسوسات بيشتر رابطه برقرار مي*كند و ادراكش از مسايل اجتماعي و ملموس* عميق*تر مي*شود. در اين دوره كودك به حقايق تلخ و شيرين زندگي پي مي*برد و مي*تواند واقعيات زندگي را قبول كند، كودك كارآيي بيشتري كسب مي*كند به نظافت و خودارايي علاقه نشان مي*دهد و دوست دارد مورد قبول ديگران قرار گيرد.
1- رشد جسماني و شناختي
در اين دوره، رشد قد و وزن كودك كند تر از دوره*هاي قبلي مي*باشد. كودك از جوش و خروش و سبكسري گذشته كم مي*كند. در اين دوران رشد استخوان ريشه يك دفتر 6 ساله به اندازه رشد يك پسر 7 سالاه است. پسران كمي از دختران وزن بيشتري دارند ولي از 11 سالگي اين ريتم به هم مي*خورد.
از نقاش*هاي ابتكاري، كودك لذت مي*برد و سعي مي*كند اشياء مورد علاقه*اش را بزرگتر و زيباتر نقاشي كند. در اين دوره فعاليت*هاي كودكان شباهت و يكساني زيادي نسبت به هم دارند. به بازي*هاي پرجنب و جوش علاقه*نشان داده و سعي مي*كند با همسالان خود ارتباط نزديكي برقرار كند. كودكان اين دوره تفاوت*هاي فردي بارزي دارند و هر كودك داراي فيزيولوژي خاص خود مي*باشد و مطابق با طرح رشد خود پيشرفت مي*كند. در اين دوره احتمال پوسيدگي دندان*ها و پيدايش بيماري*ها و انواع حساسيت در كودك افزايش مي*يابد.
شكل اندام*هاي بدن كودك و همينطور بسياري از حركاتش هماننند بزرگسالان مي*شود. علائم بدني قبل از بلوغ در اين دوران كم كم در كودك هويدا مي*شود. رشد قد، آن ثبات حال*هاي قبلي را ندارد. در اين دوران- مخصوصا از سن 8 سالگي به بعد – قد دختران كمي از پسران هم بلندتر مي*شود، دستها و چشمها هماهنگي بيشتري براي نوشتن حاصل مي*كند و كودك به تدريج به خطهاي غير كتابي آشنايي مي*يابد و به مرور به سريع*نوسي عادت كرده و به زيبايي خط اهميت مي*دهد. در اين دوران، كودك با نقاشي احساسات و تخيلات و بسياري از علايق خود را مطرح مي*كند. كودك گرايش به فعاليت* و تحرك بيشتري پيدا مي*كند (مخصوصا از ده سالگي به بعد) و سعي مي*كند مشكلات خود را به دست خويش حل كند. رفاه و آسايش او تحت تاثير خصوصيات ساختماني بدن كودك قرار دارد و مدل*هاي جسماني وي ايده*آلي و داراي خصوصيات جسماني بارزي هستند و هماهنگي بيشتري بين عضلات دست و چشم براي نوشتن حاصل مي*شود. تفاوت در اندام دختران و پسران نسبت به سن*مان قبل از سالاگي بارزتر است. هر چند رشد كودك بيشتر به وراثت بستگي دارد. ولي عواملي مثل غذا ، استراحت، بهداشت، خانواده در روند رشد دخيل مي*باشند. سلامت جسمي ذدر سازگاري عاطفي و اجتمانعي كودك اثر زيادي دارد.
2- رشد و پرورش عقلاني
رشد عقلي در اين دوره به سرعت به سمت تكامل بيشتر ادامه مي*يابد كودك به تدريج مي*فهمد كه با انديشيدن و آزمايش و خطا مي*توان مشكلات را حل كرد. مي*تواند موقعيتهاي مختلف را به هم ربط دهد و با هم تلفيق كند. رفتارش تا اندازه*اي شباهت به بزرگسالان مي*يابد و مقاومتش در مقابل تلقین همچنان كم مي*باشد. به سرعت نام اشياء قابل لمس و عين را آموخته و تجربيات حاصله را سازماندهي مي*كند. افزايش مفاهيم و تعميم آن بر اساس عينيات استوار مي*شود و خواندن و نوشتن و حساب كردن به اين تعميم كمك كرده و با مفاهيم بيشتري او را آشنا مي*كند. استعدادهاي مختلف وي شكوفا مي*شود. مخصوصا در زمينه مسايل مهمي رهبري و حركتي در سن ده سالگي رشد كيفي او سريعتر مي*شود. تصوير روشن*تري از خويشتن و مقام و موقعيت خود درك مي*كند. تفكر بيشتري در اين زمينه*ها از خود بروز مي*دهد با مفاهيم گسترده*تر بيشتري آشنايي مي*يابد. اشياء را مي*تواند بر اساس سن، جنس، شكل، اندازه و .... طبقه بندي كند و از موارد ا ستفاده از آنها آگاهي كسب كرده و مهارت پيدا مي*كند. در اين سن موقعيت خانوادگي در وي تائيد به سزايي دارد. مخصوصا در رشد و افزايش بهره هوش وي نقش زيادي خواهد داشت. مشاهدات عينيات و تجربيات ملموس وي را در علت*يابي مسايل كمك مي*كند و به مفاهيم پي مي*برد به درك بهتري از كميت و كيفيت مي*رسد به طبيعت علاقمند مي*شود و به زيبايي اهميت خاصي مي*دهد. جهات اصلي را تشخيص مي*دهد و به تفكر انتزاعي مي*رسد و توان آن را دارا مي*شود كه در نبرد اشياء ، در مورد آنها بينديشد و تفكر كند. كودك در 12 سالگي نيرويش در تجسم فضايي و درك روابط عددي خلاقيت بيشتري پيدا مي*كند و مي*تواند اشياء را از نظر خصوصيات كه كمتر نمايان است، طبقه*بندي و ربته بندي كند. قوه حافظه و درك وي از حقيقي بودن يا غير حقيقي بودن چيزي، بيشتر شده و توجهش به اين موارد بيشتر مي*شود.
هر گاه آنان را بطور منطقي و شايسته راهنمايي كنند در تفكر منطقي پيشرفت قابل ملاحظه*اي مي*كنند. در اين دوره آهنگ رشد عقليو انديشه و استدلال از مراحل پيشين عميق*تر و سريعتر مي*باشد و كودك مي تواند جزئيات و ويژگيهاي مختلف مفاهيم و اشياء را درك كند در اين سال*ها، وي به درك بهتر و بارزتري از علت و معلول مسايل دست مي*يابد مفهوم زمان را عميق*تر درك كرده و جهات فرعي و اصلي را به تدريج فرا مي*گيرد. به زيبايي و دلربايي علاقه زيادي نشان مي*دهد و درك وي در اين مورد به سمت معيارهاي بزرگسالان سير مي*كند. دوس دارد اطلاعات بيشتري راجع به اشياء و مسايل مختلف به دست آورد و آنها را طبقه بندي كند. در اين زمان هر چه كودك با راهنمايي و آموزش با پديده*ها آشنايي بيشتري پيدا كند احتمال پاسخگويي معقول*تر و بهتر به كودك در اين دوران مي*تواند هر لحظه به نقطه آغازين برگردد و عملكرد آگاهانه داشته و با تشكيل فرضيات به پيش*بيني عملكرد خود و ديگران بپردازد و با استفاده از اين عملكرد فرد، كارها را به خوبي انجام داده و از اشتباه خود بكاهد.
3- رشد و پرورش عقلاني
اضسراب و نگراني كودك در اين دوران بيشتر مي*شود زيرا به توجه همسالان، والدين و معلمان نسبت به خود اهميت مي*دهد و دوست دارد مورد پذيرش آنها قرار گيرد نسبت به سنين گذشته، از متنانت و خويشتن داري بيشتري برخوردار است . رنج و شادي مي*تواند در تحريك عواطف او موثر باشد. در برابر خشم وترس دانش*هاي دفاعي داشته و رفتارهايش بيشتر جنبه بدني و حركتي دار. اختلاف خانوادگي يا جدايي والدين در عواطف او تاثير بسيار بدي مي*گذارد و از رابطه عميق خانوادگي تاثير مي*گيرد . دوست دارد كه همه چيز را بدست آوردو از دست دادن چيزي در او ايجاد خشم و تنفر مي*كند. خشم و نفرت خود را به صورت مكانسيم***هاي مختلفي به صورت قهر و آشتي نشان مي دهد تا اندازه*اي زا روي بهره و عملكرد آنها، حالت خشم،*محيت،*نگراني و خوشحالي را مي*توان درك كرد.
دوست دارد به هدف فرد زود برس و موانع موجود بر سر راه رسيدن به هدفش او را به خشم مي*آورد. به مهر و محبت والدين و ديگران محتاج است و اين مهر و محبت به وي پويايي و انرژي مي*دهد، موفقيت و پيروزي را دوست دارد و آرزو مي*كند كه هميشه روزگار بر وفق مرا باشد. فكر جدايي از پدر و مادر او را به هراس مي*اندازد، دوست دارد كه هميشه با آنها باشد. پذيرفته شدن در جمع دوستانو همبازي ها و عدم پذيرش عاطفي از طرف والدين در ايجاد اختلال شديد عاطفي مي*كند.
در دوره ده سالگي به بعد واقعيت مرگ را بهتر حس مي*كند و به حتمي بودن آن پي مي*برد. بيشتر مواقع از والدين خود اظهار رضايت مي كند و بيشتر اهل عمل و قطعیت مي باشد. درون گرايي و تفكر يكي از ويژگيهاي بارز اين دوره از زندگي كودك است.
در تعبير و تفسير عواطف و انفعلات آينده را تا حدي در نظر مي*گيرد. اگر كودك اساس خجالت و كمروئي كند خود را كنار مي*كشد و از همسالان و جمع جدا مي شود. حالات هيجان مثل: خشم،*ترس در او پايدارتر از سنین گذشته است و چند دقيقه اي دوام مي*يابد. پرخاشگري و تعارض وي با ديگران بيشتر جنبه زباني و لفظي دارد دوست دارد در غم و شادي ديگران شريك باشد، مخصوص در ناراحتي با ديگران همدردي مي*كند و توقع دارد ديگران نيز چنين باشند. از معلم و كودكن همسن و سال خود تاثير مي گيرد و دوست دارد كه هيچوقت چيزهايي كه مونرد علاقه وي است به نظر نيافته و از ابن بابت نگراني ابراز مي*دارد، مخصوص اگر گروه يا دسته*اي مورد علاقه وي باشند به خطر افتادن آنها او را به خشم و اضطراب دچار مي*كند. از آينده نامعلوم و ناموفق مي*ترسد و دوست دارد بداند كه در آينده چه اتفاقي مي*افتد. به هنر علاقمند است و دوستدارد احساسات و عواطف شخص خود را بيان كند و معمولا سليقه ها وخلاقيت* وي در نقاشي و خط و كارهاي هنري مشخص شود.
كودك همراه با يك سلسه ظرفيتهاي بالاقوه بدنيا مي*آيد.خصوصيات جسماني مانند، رنگ مو و چشم ، ریخت بدني و شكل انسان، اساسا در هنگام بسته شدن نطفه تعيين مي شود. در پژوهشي كه با نوزدان، چند دقيقه پس از تولد آنان صورت گرفت،* از لحاظ خصوصياتي مانند ميزان فعاليت سازگاري با تغييرات محيط فراخنای توجه و خلق و خي كلي، تفاوت*هاي پايايي بين آنها مشاهده شد.
اين خصوصيات آغازين خلق و خو در بسياري از كودكان كه مدت بيست سال رشد آنان مورد مطالعه پيگيري قرار داشت،*پايدار مانده است در رشد و پرورش كودك سه عامل از همان ابتدا موثرند.
1) فطرت و غريزه: كه انسان در ميليون*ها سال موجوديت و سير تكامل خود، ساخته و ذخيره كرده است و از طريق ژنها و مطابق قوانين توراث به نوزاد منتقل مي*شود.
2) تجربيات: از كليه تجربيات انفرادي و ساده و پيچيده اي كه نوزاد از لحظه تولد، تا لحظه مرگ كسب خواهدكرد.
3) تعليم و تربيت: كه توسط آن قسمتي از نتايج فرهنگ و تمدن بشر به فرزند انسان منتقل مي*كند.
انسان از بدو تولد نه تنها احتياج مبرمي به نگهداري و حمايت بسيار دقيق دارد،*بلكه به آموزش و پرورمش طولاني نيازمند است.
تجربه نشان داده كه كودكاني چند روزه حتي مي*توانند به راحتي در استخر شنا كنند و حتي واكنش*هاي شعور آميز از خود بروز دهند.
بنابراين براي آنكه كودك خود را به بهترين شكل تربيت كنيم محيط اطرافش را به خوبي براي رشد و پرورش او مهيا كنيم و تا جاي ممكن از همه نظر پاك و منزه باشد.
در كودكستان، دبستان، مدرسه و ... و معلم و مربي وظيفه دارند متناسب با مقتضيات سني كودكان، عناصر اساسي فرهنگ را به آنان انتقال دهند و به كودك و نوجوان در ساختن منش و خلق و شخصيت خويش كمك كنند.
كودك چند هفته بعد از تولد شروع به تقليد مي*كند و از راه تقليد كارهاي بي شماري مي آموزد و خود را با موقعيت هاي گوناگون وفقمخي دهد اگر راههاي گوناگون را كه مردم برا ي اعمالشان انتخاب ميكنند زير نظر داشته باشيم ،*مشاهده مي كنيم كه تقريبا همه از الگوي عامي پيروي مي كنند، الگوهايي كه متختصصان مكانيزمهاي شعور نام نهادند.
اين مكانيزمها راههايي هستند كه شخصيت انسان بوسيله آنها در برابر عدم امنيت ، ترس يا اضطراب از خود دفاع مي*كند و فرقي ندارد كه اين مشكلات از تعارض دروني انسان ناشي شده است يا از سازگاي بين فرد و محيط.